HOLLANDSE LUCHTEN versus VLIEGTUIGCONDENSSPOREN

Er is haast geboden bij het schilderen van Hollandse Luchten en Landschappen

Al met al moeten we haast maken met het schilderen van onze Hollandse Landschappen. Onze skyline, onze lucht en ons klimaat verandert. Ik noem 3 aandachtspunten:

  • Let maar eens op. Je kunt er de klok op gelijk zetten. Heb je een mooie zonsondergang, dan zie je steevast vliegtuigcondenssporen. Soms tel je er meer dan tien. Ze zijn niet meer weg te denken uit de Hollandse Luchten en veroorzaken sluierbewolking.
  • Er wordt beweert dat de Hollandse Luchten vroeger, voordat de zoute Zuiderzee werd afgesloten en het zoete IJsselmeer ontstond, mooier waren. Ik kan me dat voorstellen. Ook op de Waddeneilanden is de lucht anders, heller. Er bevindt zich zilt in de lucht (Engels: salinity).
  • Waar je ook kijkt, overal is de skyline veranderd. Is het niet door huizenbouw, dan wel door windturbineparken & elektriciteitsmasten. Ga eens kijken bij Urk aan het IJsselmeer. Er staan hier 86 windturbinemolens met een hoogte van ruim 200.

De waterdamp in de uitlaatgassen van een vliegtuigmotor wordt veroorzaakt doordat bij de verbranding water vrijkomt. Het vormen van de condenssporen gebeurt meestal rond 10 kilometer hoogte in de atmosfeer, waar de lucht zeer koud is met vorst van meer dan 40 graden. Koude lucht kan maar weinig waterdamp bevatten en de extra waterdamp, die daar in de lucht wordt gebracht, leidt daardoor direct tot wolkvorming (condensatie) in de vorm van strepen. (Engels = contraces)
De meer uitgestrekte wolkensluiers zijn soms moeilijk te onderscheiden van natuurlijke hoge bewolking en blijven lang intact. Uit satellietwaarnemingen blijkt dat vliegtuigstrepen in de omgeving van Nederland en België in veel gevallen langer dan een dag blijven bestaan en in een kwart van de gevallen zelfs langer dan twee dagen. Condenssporen worden in het weerbericht meestal niet vermeld, en als er wel aandacht voor is worden deze doorgaans aangeduid met “sluierbewolking”.
Bron: Wikipedia