RECEPT – SCHILDERMEDIUM OP BASIS VAN LIJNOLIE

TERPENTINE/TERPENTIJN

Start met pure terpentine, bijvoorbeeld: aromatenvrij en reukarm (merk – Bleko).

1 MAGERSTE MEDIUM
  • 1 deel Lijnolie
  • 5 delen Terpentijnolie
2) MAGER MEDIUM
  • ½ deel Lijnolie
  • ½ deel Standolie
  • 5 delen Terpentijnolie
3) MINDER MAGER MEDIUM
  • 1 deel Standolie
  • 5 delen Terpentijnolie
4) GEMIDDELD MEDIUM
  • 1 deel Standolie
  • 1 deel Damar Vernis
  • 5 delen Terpentijnolie
5) VET MEDIUM
  • 1 deel Standolie
  • 1 deel Damar Vernis
  • 3 delen Terpentijnolie

Opmerkingen:

  • Geef de stoffen in de mediums tijd om te mengen. Schud of roer zo nu en dan. Gebruik ze pas na circa een week. De viskeuze standolie en damar in de vettere mediums hebben tijd nodig om te kunnen mengen met/oplossen in de gomterpentijn.
  • Gedurende 2016 en 2017 heb ik gemerkt dat mijn olieverf, zowel op het palet als op het paneel, snel indroogt. De verf wordt taaier gedurende de dag en na een uur of 6 is in elkaar vegen en dassen al niet meer goed mogelijk. Ook ontstaan na enkele dagen ingeschoten plekken. Ze zijn goed te behandelen met extra lijnolie of retoucheervernis, maar toch.  Het vetste medium geeft nog het beste resultaat. Ik meende eerst dat het aan een te sterk zuigende ondergrond lag (Talens 1001). Later vond ik mediumrecepten die aanzienlijk vetter zijn. Als je nagaat dat ook dammarhars wordt opgelost in terpentijn, dan is het aandeel aan vluchtige terpentijn in deze recepten behoorlijk hoog. Ook twijfel ik aan de kwaliteit terpentijnolie (Bleko). Is het wel gerectificeerde Portugese Gomterpentijn? En heb ik de juiste lijnolie gebruikt (Bleko gebleekte lijnolie)? Mei 2017 heb ik het mengsel vetter gemaakt. Ik gebruikte daarvoor een beetje Venetiaans Terpentijn. Het spul is pasteus zoals honing. Het is direct een enorm verschil. De verf vloeit mooier en vormt bij het drogen een soort zijdeachtig oppervlak. Kleuren lijken als parelmoer in elkaar over te lopen. Ik kan langer nat-in-nat doorwerken. De droogtijd wordt langer, dat wel.  E.e.a. lees ik terug in “De Max Doerner”. Wordt vervolgd.  

April 2016:  Proeven gedaan met olieverf, mediums en ondergrond

Standaard canvas board opgedeeld in:

  • een gedeelte onbehandeld / licht opgeschuurd.
  • andere gedeelte 3 lagen Talens Gesso 1001, de lagen steeds licht opgeschuurd.

Mediums:

  • Onverdund terpentine (aromatenvrij en reukarm / Bleko)
  • Mediums zoals de recepten hierboven:   1) t/m 5)

Werkwijze:

Gekozen voor transparante kleur: alizarin crimson. Deze verf aangelengd/verdund tot een vrij dunne verf.
Reeks: Terpentine en met de mediums 1) t/m 5)
Opgebracht met een runderharen plat penseeltje.
Zowel een vlakje met de platte kant van de kwast als een streek met de korte/scherpe kant van de kwast.
Zinkwit en warmgrijs met paletmes gemengd en verdeeld in zes hoopjes:
Aangelengd/verdund met de diverse mediums (terpentine, 1 t/m 5) tot een nog enigszins pasteuze verf en opgebracht met een varkensharen plat penseeltje. Penseelstreek nog zichtbaar.
Zowel een vlakje met de platte kant van de kwast als een streek met de korte/scherpe kant van de kwast.

Grijsmengsel en zinkwit naast elkaar en dan gemengd:
Het grijs van de vorige serie opgebracht in een platvlakje, dit met gebruik van de reeks mediums en een varkensharen plat kwastje. Daarnaast een vlakje zinkwit, met de diverse mediums iets pasteus gemaakt, opgebracht. Ook weer met een varkensharen plat kwastje. Na 10 minuten wachten een zacht runderharen kwastje gebruikt om het grijs en het wit op de overgang te mengen (te dassen).

Het geheel te drogen gelegd.

Conclusies:

  • April 2016: Na droging zijn er geen bijzonderheden te zien zoals: schrale verf, overmatig glimmen, rimpelen. Alles ziet er netjes uit.
  • Januari 2017: Het canvas heeft hier rondgeslingerd en zelfs een tijdje in de buurt van de CV-radiator gestaan. Alles ziet er nog steeds op-en-top uit.
  • Tussentijds heb ik met gebruik van deze mediums geschilderd werkt en er goede ervaringen mee opgedaan. Wel moet opgemerkt worden dater een penetrante geur vrijkomt. Vooral bij de vettere mediums.  Ik denk van de damar.
  • Deze test is gedaan met standolie en damar van W&N.
  • Ik merkte, bij vergelijk van standolie van de leveranciers Talens en W&N en Verfmolen De Kat,  dat er een behoorlijk verschil is in zowel kleur als viskositeit.