PIGMENTEN WRIJVEN MET EEN OUDE GU10 HI-SPOT GLOEILAMP

Zo nu en dan maak ik een pigmentpasta aan. Het is gebruikelijk pigmenten en vloeistof met behulp van een speciale glazen loper en een glazen plaat tot een dispersie te wrijven, het zogenaamde greinen. Helaas, zulke mooie spullen heb ik niet (nodig). Voor die paar keer, dat ik een eenvoudige pigmentpasta maak, kan ik ook uit de voeten met eenvoudiger en goedkoper gereedschap. In plaats van een glasplaat en glazen loper maak ik gebruik van een spotgoedkoop alternatief. Dit alternatief bestaat uit een keramische tegel en een glazen GU10 HI SPOT gloeilamp. Voor enkele euro’s “ben je spekkoper”. De keramische tegel is bij voorkeur licht van kleur en enigszins stroef. Deze GU10 HI SPOT gloeilamp heeft een geschikte vorm en het glazen oppervlak is al iets stroef.

In de volgende fotoserie zie je achtereenvolgens:

  • Gloeilamp GU10 HI SPOT
  • Tekening met de standaard maatvoering van een GU 10 HI SPOT gloeilamp
  • Pigment, Luyckse Rode Oker waarin een kuiltje/kratertje is gemaakt en waarin gebleekte lijnolie is gegoten
  • Vervolgens er met behulp van een schildersmes goed gemengd zodat een vrij dikke pigmentpasta ontstaat.
  • Pigmentpasta en GU10 lamp. De bedoeling van het greinen is om er voor te zorgen dat ieder pigmentdeeltje goed omgeven is met vloeistof. Het is een vorm van mengen, niet malen.
  • Met ronddraaiende bewegingen wordt de pigment in de lijnolie gewreven en gedispergeerd
  • De onderzijde van de GU10 lamp is prima van vorm om te wrijven en te dispergeren
  • Met twee Japanse spatels wordt de pasta bij elkaar geveegd en in een glazen potje gebracht. Deze pasta kun je goed bewaren.

Opmerking:
Een onderschildering kun je natuurlijk heel vlot opbrengen met gebruik van acrylverf. Ik ben daar niet zo’n voorstander van (en velen met mij). Ik volg de bewezen methode die de oude meesters “tot in den treure” volgden en maak gewoon even een sluitlaag of imprimatura volgens de oude bewezen recepten. Dat wil zeggen:

  • een pigmentpasta gedispergeerd in lijnolie en vervolgens desgewenst gemengd tot een verf met behulp van een 3:1 mix van damar vernis en standolie (recept)
  • de pigmenten gedispergeerd in een lijmgrond (recept pigment in lijmgrond)