GEPORTRETTEERDE MET EEN DIKKE NEUS … LANG LEVE DE SELFIE

Portretschilders, opgelet!

Maak zelf goede foto’s van een te portretteren persoon. Gebruik bij voorkeur een goede zoomcamera of een systeemcamera met een lens met een brandpuntafstand van ca. 100 mm. Want als je gaat schilderen aan de hand van een aangeleverde foto … dan gaat het in 9 van de 10 keer om een selfie.

Mensen zijn mettertijd zo gewend geraakt aan selfie’s dat het niemand meer opvalt dat het gezicht vervormd wordt weergegeven. Maar, pas op …. als het schilderij eenmaal gereed is, dan ziet iedereen ineens “DAT ER IETS NIET KLOPT”. Wat we ons niet realiseren is dat de gezichtsvertekening van zo’n dichtbij genomen foto dusdanig is dat er opvallende en ontoelaatbare vervormingen ontstaan.

Selfie’s:

  • Datgene dat het dichtst bij de lens is, wordt groot afgebeeld. Dat is in eerste instantie onze neus. Die toont op de foto overdreven breed en dik.
  • Dat wat verder van de lens af verwijderd is wordt kleiner afgebeeld, zoals onze oren, het haar.
  • Tevens is het perspectief zondanig dat onze oren gedeeltelijk verborgen worden door jukbeenderen, wang en slapen.

Portretfoto’s:

En als we dan toch bezig zijn met het maken van een mooie portretfoto … let dan ook eens op de belichting.

  • Het gezicht dient op een fraaie wijze uitgelicht te worden. Flitsen is uit den boze.  Zacht diffuus licht verdient de voorkeur. Maar er moet nog wel contrast zijn, voldoende schaduw en/of strijklicht om enige tekening in het gezicht te behouden.
  • Ogen moeten te zien zijn. De iriskleur en het reflectie-twinkeltje van de belichting maken het beeld extra mooi. Daglicht verdient de voorkeur. Liefs diffuus invallend licht door een raam.
  • Van oudsher kiest de kunstschilder voor invallend licht van links (op de rechterzijde van het gelaat). Let maar eens op, bij 90% van de portretten (en stillevens) is dit het geval.
  • Kies voor minder intens en warme belichting, pupillen zijn groot en het lichtpuntje op de pupil is warm, groot en valt buiten het midden. Zo krijg je een mystieke sfeer.
  • Kies de locatie met zorg. Het is wellicht nog beter samen te werken met een vakfotograaf. Die weet precies hoe hij dit moet aanpakken.

Een goede portretfoto is het goede startmedium voor het schilderen van een mooi portret.