NAT-IN-NAT oftewel ALLA PRIMA

Nat-in-Nat / Alla Prima:

Dit is een schildertechniek waarbij nieuwe verf wordt toegevoegd aan voorafgaande lagen nog natte verf.

De schilder mengt de verf op het palet maar kan de verf ook op het doek mengen. Het voordeel is het effect van mooie kleurovergangen.

Het werkstuk wordt in korte tijd voltooid. Daarom is de alla prima methode geschikt voor het schilderen in de buitenlucht oftewel Plein Air.

Als drager is een canvasdoek het meest geschikt. Het schilderslinnen heeft een oppervlaktestructuur en houdt dus meer verf vast. De verf wordt ruim en pasteus en met een herkenbare toets/streek opgebracht. Dit staat bekend als de factuur van een schilder.

De schilder zal veelal dekkende verven gebruiken.

Door naast elkaar koele en warme tinten te plaatsen gaat het schilderij leven.

De moeilijkheid bij nat-in-nat werken is dat de kleuren soms ongewenst mengen, en dat het risico bestaat dat de kleuren minder fris en minder sprekend worden.

Het is zeer zinvol om een doek vooraf te voorzien van een passende imprimatura in een halftoon. Je creëert hiermee een uniforme tonaliteit die zal doorschemeren in het eindresultaat. Hierdoor kun je sneller werken.

Kleuren verrijken en verdiepen:

Ook bij de nat-in-nat methode wordt een afwerking met transparante verf en met gebruik van de glaceermethode ten sterkste aanbevolen. Olieverfschilderijen staan erom bekend dat de kleuren mooi, rijk en diep zijn. Dit effect wordt feitelijk hoofdzakelijk bereikt door glaceren.

  • Laat het nat-in-nat schilderij goed drogen.
  • Breng transparante verf op met gebruik van een glaceermedium.
  • Zorg er voor dat het mengseltje niet te nat is. Enigszins pasteus werkt beter. Werk in dunne lagen.

Je bereikt het volgende:

  • Op deze manier kun je schaduwen verdiepen (Davies gray of groenachtige omber).
  • Tevens kun je kleuren intensiveren, je gebruikt dan een vrijwel identieke kleur.
  • Daarnaast kun je kleuren veranderen zowel in kleur als in warmte (warm en koel). Ingeschoten verf gaat leven.

Probeer het eens, je zult versteld staan van het effect.

Opmerkingen:

  • Met glaceren worden de tonen over het algemeen donkerder. Gebruik geen wit of hooguit een fractie aan transparant wit.
  • Voor het ophogen (lichter maken) van kleuren gebruik je dekkende verf met een hoog aandeel aan (titaan)wit.
  • Voor het creëren van high-lights gebruik je meer verf. Het schildersmes kan hier helpen. Er wordt meer licht gevangen en weerkaatst.
Detail - Alla Prima

Detail: Geschilderd met de nat-in-nat methode op doek. Vervolgens zijn kleuren verdiept via glaceren. Lichten zijn opgehoogd met gebruik van heldere sprankelende dekkende verven.