RECEPT – PIGMENTPASTA OP BASIS VAN OLIE

Bereiding van een pigmentpasta op basis van lijnolie

Werkwijze:

  • Breng een hoeveelheid pigment (ca. 50 gram) op een glasplaat of op een gladde keramische tegel.
  • Opmerking: Sommige pigmenten zijn toxisch. Doe navraag bij de leverancier. Neem bij gebruik van een toxisch pigment maatregelen tegen inademen een aanraken b.v. een masker, plastic handschoenen (PBM = Persoonlijke Beschermingsmiddelen). Maar denk ook aan de omgeving. Als het fijne pigment zich in de ruimte verdeeld kunnen ook anderen ermee in aanraking komen. Koop die toxische pigmentkleuren dus liever niet. Ik gebruik in principe alleen aardkleuren die niet toxisch zijn.
  • Maak een kratertje in het pigmentheuveltje.
  • Voeg een klein beetje lijnolie toe. Giet het in het kratertje.
  • Meng met een schildersmes totdat er een dikke pasta ontstaat.
  • Gebruik de glazen loper (low-cost alternatief: een oude GU10 HI SPOT gloeilamp) om de pigmenten met de lijmgrond goed te wrijven (het zogenaamde greinen). Ieder pimentkorreltje dient apart te worden omgeven door de olie.
  • Breng deze pasta d.m.v. de Japanse spatels over in een glazen potje (gebruik de spatels om en om, net zoals bij plamuren).
  • Je kunt dit mengsel goed bewaren.

Verwerken:

  • Maak een mengsel van 3 delen damar vernis op 1 deel standolie. Voeg dit toe aan de pigmentoliepasta (zoals hierboven beschreven). Meng dit grondig tot een homogene licht visceuze vloeistof.
  • Houd in gedachte dat juist deze laag voldoende hechtkracht moet verkrijgen en het aandeel aan damarvernis voldoende hoog moet zijn. Het is beter om twee lagen met een geringe kleurdekking op te brengen dan één laag met te veel aandeel aan pigmenten.
  • De oplossing is gereed voor gebruik.
  • De droogtijd is aanzienlijk. Eerder weken dan dagen.
    Ervaring: Na een periode van twee weken bij ca. 20 graden C. is het oppervlak stofdroog. Het lijkt of het paneel gereed is om gebruikt te worden. Maar ja … dan met olie en terpentijn …. dat is een risico. De half gedroogde pigmentpasta kan dan weer zacht worden en oplossen. Voor de zekerheid wacht ik nog eens twee weken.

Opmerkingen:

  • Soms moet je pragmatisch zijn. Ik gebruik een grote gladde keramische tegel als ondergrond en een GU10 HI SPOT gloeilamp. Die heeft een ideale vorm, het glasoppervlak is iets stroef en voldoende sterk.  Alternatieve Glazen Loper
  • Bron van dit recept: Met dank aan “Verfmolen de Kat”

Met een schildersmes worden de pigmenten en de lijnolie goed gemengd.

Met een oude GU10 HI SPOT gloeilamp kun je ook pigementen en olie greinen

De pigmentoliepasta is gereed en wordt met Japanse spatels in een glazen potje overgrebracht.

De pimentoliepasta is gemengd met damar vernis en standolie en met behulp van een spalter op het paneel opgebracht. Mooie diepe kleur.