HUIDTINTEN MENGEN – VOORBEELD 1

Huidtinten mengen – enkele paletten

Feitelijk bestaan er geen basisregels voor het mengen van huidkleuren. Er zijn schilders die een portret of naakt schilderen met gebruik van veel verf en felle dekkende kleuren. Andere schilders kiezen voor transparante verven. Bij het bestuderen van de huidskleur van verschillende volkeren en type mensen valt er een rijke schakering aan tinten te zien. Zelf heb ik enkele naakten geschilderd waarbij ik gekozen heb voor een techniek met gebruik meerdere dunne transparante lagen. Ik probeer daarbij een palet op te bouwen met een minimum aantal basiskleuren die passen bij de betreffende huid en onderling gemengd de juiste tinten geven. Mijn bevindingen deel ik graag met jullie.

Voorbeeld 1: Een roodharige vrouw met een hele lichte huid.

  • Zinkwit Van Gogh, 104, half transparant
  • Bruin Oxide Transparant, Rembrandt, 426, transparant
  • Rood Oxide Transparant, Rembrandt, 378, transparant
  • Gebrande sienna, Rembrandt, 411, half transparant
  • Omber gebrand, Rembrandt, 409, half transparant
  • Rauwe omber, W&N artist, transparant
  • Alizarin Crimson, Van Gogh, 326, transparant
  • Ultramarijn blauw, W&N, transparant

Basis: Donkere tinten
Meng een basisverf met een toonverloop van donker naar licht met gebruik van:

  • bruin oxide transparant + zinkwit
  • rood oxide transparant + zinkwit
  • gebrande sienna + zinkwit
  • omber gebrand + zinkwit

In het gebruik kun je deze tinten wat breken via gebrande omber. Met breken bedoel ik dat je ze minder chromatisch maakt.

De lichte tonen zijn te mengen vanuit alizarin crimson en bruin oxide transparant. Als ze wat gebroken moeten worden dan is gebrande omber geschikt, als ze wat meer naar violet moeten neigen, dan is een tipje ultramarijn mooi.

Aantekeningen:

In de sinasappelhuid zie ik in de ondertoon het bruin oxide transparant met veel wit en iets gebroken met gebrande omber. Daar overheen zie ik een perkamantachtig patroon dat weer meer neigt naar rood/violet. Vanuit Alizarin crimson en ultramarijnbluaw en bruin oxide transparant is dat weer te mengen.

In de laatste dunne transparante laag zijn in het palet enige nuances aangebracht.

Geselecteerd:

  • Zinkwit Van Gogh, 104, half transparant
  • Rood Oxide Transparant, Rembrandt, 378, transparant
  • Vermiljoen Oranje, Rembrandt 311, half dekkend.
  • Bruin Oxide Transparant, Rembrandt, 426, transparant

Hiermee heb ik enkele basistinten gemengd. Deze basistinten heb ik heel licht gehouden.

Tens slotte:

  • Vanuit Vermiljoen krijg je een soort heldere vleestint, oranje wordt bij het doormengen met wit een soort roze.
  • Vanuit het rood oxide transparant krijg je een meer gelige/bruinige huidtint.
  • Sienna Naturel, Rembrandt, 234, half transparent. Ik meen hier en daar een iets gelige huis te zien. Dus mijn gevoel gevolgd. Met mate gebruiken!
  • Omber gebrand, Rembrandt, 409, half transparant. Ja maar met mate. Eigenlijk alleen in de diepste schaduwen.
  • Alizarin Crimson, Van Gogh, 326, transparant gemengd met Ultramarijn blauw, W&N, transparant. In combinatie om schaduwen te mengen. Ook om violet te verkrijgen.
  • Toegevoegd: Paynes gray. Hiermee, daar waar nodig, de kleuren gebroken. Dus soms paynes grey en soms een mengsel van blauw/rood. Op gevoel.

Niet gebruikt:

  • Gebrande sienna, Rembrandt, 411, half transparant. Deze is look-a-like met transparant oxide bruin. Dus waarom twee tinten?
  • Rauwe omber, W&N artist, transparant. Het werd een te grauw geheel.