TORSO – SCHILDEREN VAN MENSELIJKE HUID – INCARNAAT

Recentelijk schilderde ik mijn eerste Torso. Mijn enige ervaringen met het schilderen van menselijke huid (inacarnaat) verkreeg ik via de portretten die ik eerder schilderde. Samen met mijn mentor kozen we voor een vrouwelijke torso. Op zich al moeilijk genoeg.

Als ondergrond koos ik voor één van mijn zelf geprepareerde panelen. Deze bestaan uit multiplex waarop fijnmazig katoen is gespannen en verlijmd (marouflage). Dit doek is vervolgens geïmpregneerd met 3 lagen krijtgrond (op dierenlijm gebaseerde gesso). Vervolgens is twee maal een sluitlaag opgebracht. Deze bestaat uit op dierenlijm gebaseerde imprimatura. Ik koos voor het pigment “ercolano oranje” (leverancier Verfmolen De Kat). Het pigment is tot een pasta gewreven (grein en greinplaat) met gebruik van weinig water. Vervolgens is deze pigmentpasta bij 70 graden C. gemengd in een dierenlijmoplossing. Daarna is de imprimatura oplossing met een kwast opgebracht.

Eerst heb ik, met gebruik van een rood krijtpotlood, de afbeelding getekend. Daarin heb ik indicatief de lijnen van ruggengraat, ribben, heupbeenderen, rondingen etc. aangegeven.

Vervolgens schilderde ik de schaduwen met gebruik van olieverf, gebrande sienna en gebrande omber.

De volgende stap was het schilderen van de eerste laag met gebruik van transparante verven en zinkwit. Via tamponneren mengde ik mooie overgangen. Het resultaat was nogal contrastrijk en kleurrijk (chroma). De oranje onderlaag schemerde er nog door. Precies mijn bedoeling.

Na droging (6 dagen) heb ik de tweede laag opgebracht. Dit keer heb ik nog minder verf gebruikt en gekozen voor minder chromatische tinten en minder toonverschil. Kleine vloeiende overgangen van koel naar warm. Ook nu weer besteedde ik veel aandacht aan het tamponneren en “verdassen”. Mijn eigen gemaakte medium deed de rest. De onderliggende lagen schemeren door de laatste beschildering. Ongelooflijk, er is precies datgene gebeurt dat ik hoopte. Ik had dat al eens gelezen en ben een beetje verbaasd hoe makkelijk je dat resultaat bereikt. In de afbeelding zie je de diverse stappen van beschildering.

Piet’s medium:
1 deel gom terpentijn, 1 deel standolie, 1 deel dammar vernis, 1/2 deel Venetiaans Terpentijn.
Dammar vernis:
ca. 40%-tig (w/w). Zelf gemaakt via dammarhars in gomterpentijn.
Leverancier grondstoffen: Verfmolen De Kat.