TAMPONEREN OP EEN GLAD PANEEL

Graag deel ik de volgende ervaring met jullie. Ik behaalde prachtige resultaten met het tamponeren met olieverf op een glad paneel. Wat een mooie fonkelfontein kun je hiermee bereiken! De foto’s spreken voor zich.

De volgende techniek heb ik toegepast:

Schildersgrond

  • Paneel. PontPrime, 12mm dik. Afmetingen: 90x60cm. Dit materiaal is fabrieksmatig voorzien van twee lagen acrylaatverf, tussentijds geschuurd.
  • Het schilderoppervlak licht opschuren en met een doekje met thinner onstoffen en ontvetten
  • Vervolgens het met een verfroller opbrengen van één laag watergedragen acrylaat hechtprimer. Merk: Wijzonol
  • Daarna twee lagen met 10% water verdunde Talens Gesso Primer 1001 opgebrengen.

Schilderen van de lucht

Medium: Talens Rembrandt Painting Medium nr 3, Quick drying

Eerste bewerking:

  • Imprimatura. Cadmium Geel Rembrandt 208 met een groot plat penseel egaal in geel geverfd. Geheel laten drogen.

2e bewerking:

Mengen van olieverf.

  • Neutraal donker mengsel gemaakt van vermiljoenoranje en ceruleum blauw.
  • Vervolgend daar vanuit een warm (overmaat vermiljoen) en een koel (overmaat ceruleum) mengsel gemaakt.
  • Vervolgens een deel van het koele mengsel nog blauwer gemaakt en er alizarin crimson aan toegevoegd. Resultaat … een violet.
  • Met zinkwit een deel van de verfmengsels opgelicht.
  • Ook met behulp van Indisch Geel en Zink Wit en het warme mengsel wat geschikte tinten voor in de heldere witte/lichtgele lucht gemengd.

Met een groot plat varkensharen penseel:

  • Vanuit het midden met zinkwit de lucht ingekleurd. Naar buiten toe steeds donkerder. Gespeeld met tinten en tonen. Geprobeerd de jacobsladders mee te nemen.
  • Het spul dekte van geen meter. Was te verwachten op het gladde paneel. Het cadmium geel komt er heel mooi door heen schemeren.

Tamponeren

  • Na enige minuten alles in banen van licht naar donker getamponeerd. Hiervoor gebruikte ik een ronde 32mm diameter verniskwast (Action).
  • Steeds vanuit het midden naar buiten om zo de jacobsladders te behouden.
  • Het resultaat is al heel aardig en een goede ondergrond voor een volgende laag. Wolken komen later.

De volgende dag:

  • Vanochtend schijnt de zon. Ineens begint mijn geschilderde lucht te schitteren. Sommige delen, vooral waar Indisch Geel gebruikt is, lijken wel een gouden fonkelfontein.
  • Ik ben benieuwd of dit effect ook na droging blijft bestaan.

Na een maand:

  • Ja, de schitteringen zijn nog steeds aanwezig. Natuurlijk, de intensiteit ervan is iets verminderd, maar toch. Ook in de grijzen en het violet.
  • Het oppervlak van dit schilderij is ook een tikje satijnachtig. Je kunt de puntjes verf voelen.
  • Al met al ben ik heel enthousiast over het resultaat.
  • Ik ben ook benieuw hoe het er uit ziet met een dun laagje retoucheervernis. Dat komt later. Meer info volgt.

Ter overweging:
Zo’n getamponeerd oppervlak ziet er geweldig uit. Voor een wolkenlucht pakt het mooi uit. Maar ja, hoe combineer je het met de overige delen in het schilderij. Delen die zich minder of niet lenen voor een tamponeertechniek. Daar moet ik nog eens mee aan de slag.

Getamponeerd met olieverf. Ca. 10 x 10 cm

Detail, tamponeertechniek. Ca. 3 x 3 cm

Detail getamponeerd oppervlak. Ca. 2×2 cm. Je ziet de puntjes verf die door de kwastharen zijn ontstaan.

Detail. Hier zie je echt goed hoe de gele cadmium onderlaag tussen de getamponeerde puntjes verf heen schemert. De gele imprimatura samen met de witte, grijze en gouden puntjes zorgen voor vibratie van de kleurcombinatie.

Tamponeren met olieverf geeft mooie sprankelende effecten