VENETIAANS TERPENTIJN TOEVOEGEN AAN MEDIUM

Venetiaans terpentijn heeft een belangrijk effect op het eindresultaat van je schilderij. Probeer eens om venetiaans terpentijn toe te voegen aan je schildersmedium. Het effect is duidelijk waarneembaar. De toets van je penseelstreek vervlakt, wordt zachter, het verfoppervlak wordt mat en zijde-achtig, kleuren mengen beter. Na droging lijken kleuren op een parelmoerachtige wijze in elkaar over te vloeien.

Gedurende jaren experimenteerde ik met verschillende typen dragers (houten platen, canvas), allerlei gronden (op acryl en lijm gebaseerde Gesso) and diverse medium recepten. Ik was niet content met mijn serie “van mager naar vet”-mediums). Deze bestond uit een mix van gomterpentijn, gerectificeerde lijnzaadolie, standolie en dammar vernis in de verhoudingen 10-2-0-0 (mager) tot 6-0-2-2 (vet).

Gedurende een schildersdag vervluchtigde het oplosmiddel en werd de verf plakkerig en onhandelbaar.

Na veel zoeken vond ik een aanwijzing in het boek “Max Doerner’s The Materials of the Artist and Their use in Painting (first edition 1977).” Sindsdien maak ik mijn medium met toevoeging van Venetiaans Terpentijn. Daarbij is de gomterpentijn vervangen door Zest-It. Het recept vindt je op deze website.

Wat zijn jouw ervaringen?

Wolken, detail. Het effect van Venetiaans Terpentijn is zichtbaar.

Ook hier, mooie zachte overgangen door gebruik van Venetiaans Terpentijn.

Ook hier is het gebruik van Venetiaans Terpentijn duidelijk te zien.