SNELDROGENDE ALKYD-MEDIUMS

Ik beschrijf hier mijn persoonlijke ervaringen met drie alkyd mediums. Mijn mening hierover is uiteraard subjectief en niet gebaseerd op enig onderzoek. Het zou fijn zijn om jullie feedback met jullie eigen ervaringen en bevindingen te ontvangen.

In eerste instantie ging ik de alkyd mediums gebruiken omdat ik het nodig vond de droogtijd van de olieverf in te korten en de geur/reuk, die bij het gebruik van op lijnolie gebaseerde mediums vrijkomt, te beperken. Daarnaast lijkt alkydmedium minder kritisch ten aanzien van de “mager naar vet methode”. Je gebruikt immers maar één medium + terpentijn/terpentine.

W&N Liquin Original:

  • Mijn eerste ervaring was ronduit goed.
  • Het medium is viskeus en het laat zich makkelijk mengen met de olieverf.
  • De verf laat zich makkelijk opbrengen en vloeit mooi uit.
  • Al na 24-uur is de verf op het doek/paneel zodanig gedroogd dat mengen in nieuwe verf nagenoeg niet meer mogelijk is. Na 48-uur is de verflaag al vrij hard. Dat is bij gelaagd schilderen een voordeel. Bij een nat-in-nat methode is het natuurlijk niet gewenst.
  • Na droging, en dat zie je al na enkele uren al gebeuren, ontstaat er een soort “soft effect”. De kleuren lijken wat meer in elkaar te vloeien. Wellicht wordt de verf ook meer transparant, immers we voegen extra volume toe. Het oppervlak lijkt wat “zalfachtig” of “pastelachtig”. Het oppervlak straalt een soort matglans uit. Je moet een liefhebber zijn van dit resultaat. Voor sommige onderwerpen is het prettig en fraai. Denk aan de zachtheid van portretten. Bij mij bleek het mooi uit te werken voor water en golven.  Aan de andere kant heb ik ervaren dat de contrastrijke wolken die ik schilderde er na droging futloos uitzagen. Met die wetenschap kun je het meest geschikte medium kiezen al naar gelang de schildermethode en het te wensen eindresultaat.
  • Je kunt vrij lang doorwerken op een palet waarbij verf reeds gemengd is met dit medium. Na 3 à 4 uren begin je te merken dat de hoopjes verf op het palet beginnen te drogen. Je gaat dan meer medium of/en terpentine toevoegen. De kleurkracht neemt af en je penselen vullen zich meer en meer met het drogende verfmengsel.
  • De geur die vrijkomt is niet vervelend, een beetje zoetig. Maar dat wil nog niet zeggen dat het product minder schadelijk is? In het veiligheidsblad lees ik veel aanbevelingen en instructies, het product zou veilig zijn. Maar … ik heb daar enige bedenkingen bij. Je dient goed te ventileren, maar ja … in de winter in een kamer in een woonhuis …. . Ik maak soms lange schilderdagen en sta dus nogal lang in de vrijkomende vluchtige stoffen. Kortom, wees alert.
  • Na afloop zul je de kwasten en penselen goed moeten reinigen. Beter en grondiger dan bij gebruik van olieverf en op lijnolie gebaseerde mediums (zie: tips&trucs)

W&N Liquin Light Gel:

  • Ik heb dit medium gebruikt voor een schilderij waarbij ik de olieverf vrij dik (tot enkele mm’s) opbracht met gebruik van een paletmes en penseel en spateltje. Ik moet zeggen, het eindresultaat is erg naar mijn zin.
  • Het medium is bijzonder viskeus, echt een gel. Door het mixen wordt het een dikke vloeistof. Laat je vervolgens de gemengde verf + medium met rust, dan wordt het weer vrij snel een gelachtige massa.
  • De verwerkingstijd van reeds gemengde verf is kort, namelijk 1 à 2 uur. Daarna merk je al dat het erg viskeus wordt en de neiging is dan om er meer medium of een klein beetje terpentine bij te mengen. De kleurkracht wordt dan snel minder. Maar bij het opbrengen in iets dikkere verflagen speelt dat een minder grote rol.
  • De textuur van de opgebrachte verf en paletstreek is goed te zien. Randen vervlakken enigszins. Kleuren lijken iets in elkaar over te lopen. Dat kan heel mooi zijn. Ik schilderde o.a. de dakpannen van een typisch Frans dorpje. De kleuren en vormen die ontstonden waren erg fraai. Echter, grote contrasten vervloeien iets.
  • Het verfoppervlak straalt na droging een soort matglans uit (satijnglans). Dat kan mooi zijn, mits gewenst.
  • De dikker opgebrachte verf vormt al vrij snel een soort velletje. Door en door drogen duurt toch zeker een week.
  • De geur die vrijkomt en de risico’s zijn vergelijkbaar met de beschrijving zoals hierboven.
  • Penselen lopen snel vol met verf en de haren gaan uitstaan. Penselen spoelen en reinigen is hier nog meer van belang.

W&N Liquin Fine Detail

  • Ik heb dit medium gebruikt voor het glaceren.  De eerste ervaringen zijn goed.
  • Juist bij glaceren, waarbij je gelaagd werkt, is het verkorten van de wachttijd een groot voordeel. Daarbij is je schilderij in natte toestand erg kwetsbaar, met name voor het aantrekken en vasthouden/inbedden van allerlei stofdeeltjes, vuiltjes (fruit)vliegjes. Gebruik je wat meer medium, dan zul je ter voorkoming van druipers/zakkers het schilderij ook nog eens horizontaal moeten bewaren. Kortom, dit medium biedt daarvoor een mooie oplossing.
  • Het medium is een licht visceuze vloeistof en laat zich makkelijk gieten.
  • De verwerkingstijd is zeker een uur of 4 à 5.  Maar je gebruikt dit medium op een andere manier dan de hiervoor beschreven gel’s. Eigenlijk vergelijkbaar als het mager opbrengen van olieverf met gebruik van terpentine. Met penseel of pipet wordt steeds enig medium opgepakt en op het palet opgebracht waarbij er een heel klein beetje olieverf in gemengd wordt.
  • De verfstreek vervlakt, het verfoppervlak is na droging glad en glimt een beetje. Op zich geeft dit best wel een briljante uitstraling.
  • De geur die vrijkomt en de risiko’s zijn vergelijkbaar met de beschrijving zoals hierboven.
  • Penselen zijn gedurende een wat langere periode bruikbaar. Na iedere schildersdag dienen de kwasten en penselen goed gereinigd te worden.

Mijn bevindingen samengevat:

  • Ik heb enkel ervaring met de beschreven alkyd mediums.
  • De mediums zorgen voor een vrij snelle droging. Dat is een voordeel  voor het laag-over-laag principe zoals bijvoorbeeld bij glaceren.
  • Wacht je enkele dagen, dan ontstaat er een dichte hardere laag. Corrigeren van nieuw opgebrachte verf kan eenvoudig door het weg te vegen via een met terpentine bevochtigd doekje.
  • Echter, daags er na nat-in-nat verder werken, zoals bij conventionele op lijnolie gebaseerde mediums mogelijk is, is dus geen optie.
  • Het eindresultaat, zoals de manier waarop de streek vervloeid en hoe het verfoppervlak toont en de contrasten overkomen, is anders. Het is geen kwestie van mooier of minder mooi. Het heeft meer te maken met je persoonlijke smaak. Het is daarom van belang te experimenteren en met het beoogde eindresultaat in gedachten te kiezen.
  • Schilderijen zijn al na enkele weken geschikt voor verzending. het oppervlak is dan hard genoeg.
  • Ik schilder vrijwel alleen op paneel. Ik kan niet oordelen over de flexibiliteit en de eigenschappen wanneer de verf is opgebracht op een met canvas bespannen spieraam.
  • Na afloop zul je de kwasten en penselen goed moeten reinigen. Beter en grondiger dan bij gebruik van olieverf en op lijnolie gebaseerde mediums. Vergeet je dat …. dan kun je de kwasten en penselen weggooien.
  • Al met al mogen deze alkyd mediums beschouwd worden als een welkome aanvulling. Ik zal ze nog vaak gebruiken.