OP ZOEK NAAR EEN KRACHTIG, BRILJANT, NEUTRAAL GRIJS

Chromatic Black … een gemengde neutrale zwarte verf

Natuurlijk, grijs kan gemengd worden vanuit een zwarte + witte verf. Echter, als je vervolgens deze verf weer mengt met andere tinten, dan verliest het schilderij al snel aan kleurkracht en brilliance. Alles wordt dan grauw en futloos. Daarom wordt geadviseerd donkere kleuren te mengen door middel van complementaire kleuren zoals de mix “ultramarijn blauw + alizarin crimson + gebrande omber”.

Recentelijk had ik een lichtgrijze tint nodig om daarmee drijvend schuim op golven weer te geven. Het leek zo makkelijk. Echter, welke kleuren ik ook mengde, het lichtgrijs bleef futloos en “knalde niet” zoals mijn bedoeling was.

Ik heb toen iets geks geprobeerd. Ik gebruikte de verven: Rembrandt Turkoois blauw phthalo (522) + Van Gogh vermiljoen roodoranje (311) + titaanwit + een vleugje gebrande omber. Ik mengde een groenige lichtgrijze. Deze grijze bleek “van het doek te knallen” en ook nog super dekkend te zijn.


Nu vraag ik mij af:
Maakt het, uit het oogpunt van brilliance bezien,  een verschil of ik neutraal grijs meng vanuit ivoorzwart+wit of vanuit twee complementaire kleuren, kleuren met hele krachtige pigmenten. Het lijkt er op dat er wel degelijk een verschil in brilliance is. Het zo verkregen grijs lijkt krachtiger, sprekender.


Toeval bestaat niet. Al zoekend op het web kwam ik een artikel op het spoor van de firma Gamblin Color. Hierbij wordt een nieuwe zwarte verf gepromote, namelijk Chromatic Black (chromatisch zwart of … hoe noem je dat in het Nederlands?). Ik probeer hierbij het bewuste artikel in het Nederlands te vertalen.

“Chromatic Black – zwart om mee te mengen

Veel schilders vermijden het gebruik van zwarte verf zoals lampenzwart, marszwart of ivoorzwart en prefereren het om “hun eigen zwart” te mengen via complementaire kleuren. En terecht, want de gemengde zwarten dragen bij aan een meer subtiele vorm van onderling mengen waarbij de donkere tinten beter zullen “matchen” met het gebruikte palet.

Echter het vraagt de nodige vaardigheid om de diverse kleuren op het palet in balans te krijgen. Je loopt al snel het risico dat één van de sterke complementaire kleuren ergens in de schaduwen de overhand krijgt. Ook het onderling mengen van dit zwart met transparante kleuren kan er voor zorgen dat het werk troebel wordt en aan brilliance verliest.

Gamblin brengt een nieuw zwart op de markt. Het is een volledig neutraal zwart, midden in het centrum van de kleurencirkel , bestaande uit een mengsel van twee perfect complementaire kleuren namelijk Quinacridrone Rood en Phthalo Emerald Groen.   Chromatic Zwart biedt schilders een mengzwart met een diepe intense kwaliteitsuitstraling en met energie. Het kan gemengd worden met transparante verven t.b.v. glaceertechnieken“.

Welnu, even voor de duidelijkheid. Ik heb geen connecties met Gamblin Color noch enig commercieel belang bij het plaatsen van dit artikel. Ik ben door het lezen van dit artikel wel enorm “op scherp gezet”, ook mede gezien mijn eigen ervaringen.

Mochten jullie hierover meer weten … ik zou het heel fijn vinden ervaringen uit te wisselen. Stuur je me dan a.u.b. een berichtje via  Contact