DAVY’S GRAY – ERVARINGEN

Donkere tonen. Nieuwe tint op het palet – Davy’s gray

Het mengen van de lichte en middentonen vind ik niet al te moeilijk. De donkere tinten en met name het verlopen van een lichte chromatische tint naar een donkere gedempte tint, dat vind ik
lastig. Natuurlijk, je kunt in voor de schaduw partijen de betreffende lichte tint mengen met complementaire kleuren gebruiken. Blauw, groen … en dat doe ik ook.

Neem nu als voorbeeld een portret of naakt. Dan hebben we het over huidkleur. Een lichte middentoon, die oranje of rood, of bruin-achtig is, moet dan naar een donkere toon verlopen zonder dat de complementaire kleur overheersend wordt. Met andere woorden, een pastelkleurige verloopt naar een donkere toon met als tegenhanger maar heel weinig aan complementaire verf. Dat lukt niet. Dus dan moet je wel iets van een andere donkere tint gaan bijmengen ….. en dat zonder te vertroebelen … dat vindt ik nou moeilijk!

Wat aardig lijkt te werken is het gebruik van het koele blauwachtige payne’s gray of/en het warme omberachtige sepia. Ook groenachtige omber doet het goed. Soms vul ik dat aan mer met mengseltjes van alizarin crimson, ultramarijn blauw, transparant oxide bruin. Dus je komt er wel hoor … maar toch … erg lastig.

Ik kocht daarom van W&N – Artist – Davy’s gray Nr 217.

  • Davy’s Gray is a mixing grey, specially formulated for toning down a colour without the dirtying effect caused by adding black.
  • Davy’s Gray is a soft grey colour traditionally including powdered slate pigments. It was developed for the 19th c English artist Henry Davy, a pupil of famous water-colourist J S Cotman.
  • Colour Number 217 Pigment(s) PBK19, PY42, PBk7
    PBk19 = gehydrateerde aluminiumsilicate,
    PBk 7 = lampzwart.
    PY42 = gehydrateerde ijzeroxide.

Opmerking: Ook leverbaar voor acryl-, alkyd- en waterverf.

Ik heb direct wat proefjes gedaan met de meer chromatische kleuren op het palet. Ik mengde Davy’s gray met: alizarin crimson, cadmium rood midden, sienna naturel, AZO oranje, transparant oxide bruin en ultramarijn blauw.

Resultaat op het eerste gezicht:

Davy’s Gray, met dat groen/blauwachtige middentoongrijs, lijkt goed in staat te zijn om schaduwen te mengen.

  • Met het rood samen kreeg ik een diepe donkerrode tot bruine ondertoon.
  • Met het geelachtige sienna ging ik naar een diep omberachtige toon.
  • En natuurlijk, met het blauw kreeg ik een diepe donker, bijna zwart, blauw. (Maar ja koele
    zwarten en blauw combineren altijd goed).

Ik heb ook enkele pasteltintjes verdonkerd (betreffende tinten + zink wit), immers daar gaat het om bij het schilderen van huid. Eerste indruk is best goed.

Opmerking:
Ik zie Davy’s Gray als aanvulling. Het is immers schildertechnisch veel interessanter om de donkere tonen te maken met blauwen, ombers, groenen, steenroden, violetten … het zijn veel interessantere tinten om naar te kijken. Een chromatische heldere rode tint die verloopt naar een donkere steenrode is artistiek gezien minder interessant dan een helrode die verloopt naar een donkerviolette of groene tint.

Belangrijk:
Ik heb gemerkt dat je Davy’s gray ook kunt gebruiken als glaceerverf. Het neutraal verdonkeren van andere tinten. Als mengverf lijkt het minder geschikt. De kleurkracht er van is zeer beperkt. Dus in gedachten houden … Davy’s gray om hier en daar nog wat tinten te verdonkeren. Schaduw etc.