DAVY’S GRAY – ERVARINGEN

Nieuwe tint op het palet – Davy’s gray / Davy’s Grey / Davies Gray

Davy’s gray is door Winsor & Newton ontwikkeld en vernoemd naar de Engelse schilder Henry Davie. Deze verf werd gemaakt vanuit leisteen, ijzeroxide en koolstofzwart. Met deze mengverf was/is het mogelijk om lichte tinten te verdonkeren zonder dat ze vertroebelen, iets dat met gebruik van zwarte verf al snel gebeurt. Dit geldt vooral voor de tinten geel, oranje, rood.

Vanuit een lichte tint naar een donkere schaduw verlopen:

Neem nu als voorbeeld een portret of naakt van een licht getint persoon. Daar waar het licht op valt is de huid licht van toon met als tint bijvoorbeeld oranje-, rood-, of bruin-achtig. Het geleidelijk verlopen naar een schaduwtint met gedempte kleur is best lastig. Over het algemeen worden schaduwen bereikt door betreffende kleur te mengen met een complementaire kleur. Bijvoorbeeld oranje met blauw. Maar als de huidskleur erg licht is en slechts weinig aan het oranje, rood of bruin pigment bevat, dan gaat de complementaire kleur vlug overheersen. Als alternatief kun je een donkere tint bijmengen ….. maar je zult merken dat dit snel leidt tot vertroebelen.

Mengen met een donkere toon:

Wat aardig lijkt te werken is het gebruik van het koele blauwachtige payne’s gray of/en het warme omberachtige sepia. Ook groenachtige omber doet het goed. Soms vul ik dat aan met mengseltjes van alizarine crimson, ultramarijn blauw, transparant oxide bruin. Dus je komt er wel hoor … maar toch … erg lastig.

Davy’s Gray een alternatief voor schaduwen?

Kun je Davy’s gray toepassen en gebruik je het dan als mengverf of als glaceerverf? Dat heb ik maar eens uitgeprobeerd.

Davy’s Gray olieverf zelf maken:

Ik heb er tot nu toe geen ervaring mee. Ik zag wel dat je bij Verfmolen de Kat gemalen leisteenpoeder kunt kopen. Toch eens proberen? Vergeet niet dat in het originele recept er ook ijzeroxidepigmenten en koolstofzwarte pigmenten werden toegevoegd.

Davy’s Gray samenstelling:

Ik lees over Davy’s gray het volgende:

  • Davy’s Gray is a mixing grey, specially formulated for toning down a colour without the dirtying effect caused by adding black.
  • Davy’s Gray is a soft grey colour traditionally including powdered slate pigments. It was developed for the 19th c English artist Henry Davy, a pupil of famous water-colourist J S Cotman.
  • Colour Number 217 Pigment(s) PBK19, PY42, PBk7     *)

*) PBk19 = gehydrateerd aluminiumsilicate, PBk 7 = lampzwart, PY42 = gehydrateerd ijzeroxide.

Ik kocht van W&N – Artist – Davy’s gray Nr 217. Echter … bij vergelijk zie ik aanzienlijke verschillen tussen de samenstelling van deze verf. Of de vernoemde originele verfeigenschap nog steeds van toepassing is ….. dat is de vraag:

  • W&N: PW4 (Zinkwit) – PY42 (gehydrateerd synthetisch ijzeroxide) – PBk7 (koolstofzwart) – PBk29 (leisteengrijs)
  • Oudt Holland: PW4 (Zinkwit) – PG23 (groen aarde) – PBr7 (gecalcineerd natuurlijk ijzeroxide)

Het mengen met Davy’s Gray:

Ik heb direct wat proefjes gedaan met de meer chromatische kleuren op het palet. Ik mengde Davy’s gray met: alizarin crimson, cadmium rood midden, sienna naturel, AZO oranje, transparant oxide bruin en ultramarijn blauw.

Resultaat op het eerste gezicht:

Davy’s Gray, met dat groen/blauwachtige middentoongrijs, lijkt redelijk in staat te zijn om schaduwen te mengen.
Met het rood samen kreeg ik een diepe donkerrode tot bruine ondertoon. Met het geelachtige sienna ging ik naar een diep omberachtige toon. En natuurlijk, met het blauw kreeg ik een diepe donker, bijna zwart, blauw. (Maar ja … koele zwarten en blauw combineren altijd goed).

Pasteltinten verdonkeren:

De kleurkracht van Davy’s Gray is echter zeer beperkt. daarom lijkt Davy’s gray voornamelijk nuttig bij het mengen en verdonkeren van lichte tinten/tonen zoals pasteltinten en huidskleuren. Ik heb daarom een proefje gedaan en enkele pasteltintjes verdonkerd (betreffende tinten + zink wit). Mijn eerste indruk is best goed.

Glaceren met Davy’s Gray:

Ik heb gemerkt dat je Davy’s gray ook kunt gebruiken als glaceerverf. Het neutraal verdonkeren van andere tinten. Dus in gedachten houden … Davy’s gray om hier en daar nog wat tinten te verdonkeren. Schaduw etc.

Conclusie:

Ik zie Davy’s Gray als aanvulling. Het is immers schildertechnisch veel interessanter om de donkere tonen te maken met blauwen, ombers, groenen, steenroden, violetten … het zijn veel interessantere tinten om naar te kijken. Een chromatische heldere rode tint die verloopt naar een donkere steenrode is artistiek gezien minder interessant dan een helrode die verloopt naar een donkerviolette of groene tint.

  • Davy’s Gray lijkt als mengverf minder geschikt. Een uitzondering is het mengen met pasteltinten zoals bij huidskleur.
  • Als glaceerverf kan Davy’s Gray kan handig zijn. Je kunt daarmee enkele partijen verdonkeren. Ik gebruikte het bij het schilderen van golven en water.
  • Ik las dat het groenachtig grijze Davy’s Gray een mooie tint is in een landschapsschilderij nabij de horizon. Dit ten behoeve van het atmosferisch perspectief.

Al met al neemt mijn enthousiastme toe over het gebruik van Davy’s Gray.