DIOXAZINE VIOLET – MENGEN VAN EEN SCHADUWTOON

Violet Dioxazine

Violet is het meest kortgolvige licht dat wij mensen nog kunnen zien. Het grenst aan het, voor ons onzichtbare, ultraviolet licht. Violet is een monochromatische kleur. Dat betekent dat violet niet door menging kan worden verkregen. Dit in tegenstelling tot purper dat je kunt mengen met bijvoorbeeld ultramarijn blauw en alizarin crimson rood.

Ik kocht van het merk Winston & Newton, Artist, Dioxazine Violet, kleur 733. Het is een monogepigmenteerde verf. Nu ben ik altijd nieuwsgierig naar de mengmogelijkheden van zo’n nieuwe kleur. In combinatie met welke tinten past deze verf op mijn palet? Dioxazine Violet is een chromatische verf, de kleurkracht is enorm. Hoe kun je het “breken” en kun je er een zwarte of grijze verf mee mengen? En wat is de schaduwkleur? Met andere woorden, wat is de complementaire kleur?

Inlezen

Allereerst heb ik de kleurruimtegrafiek geraadpleegd. Opvallend, dioxazine violet bevindt zich aan de buitenzijde van de kleurruimte (hoge kleurkracht) en er is geen grijs verbindingsstreepje met een complementaire tint ingetekend. Het is een disharmonische kleur. Tevens raadpleegde ik mijn kleurencirkel (color wheel). Ik zie dat de complementaire kleur zich ergens tussen geel en groen bevindt.

Mengen: Complementair

Ik ging zelf aan de slag en mengde steeds een tipje Dioxazine Violet met betreffende kleur. Om inzicht te krijgen in het mengresultaat voegde ik een puntje Titanium-wit toe. Ik koos voor de kleuren: Geelgroen (Mussini), Viridian groen (smaragd), Geel Donker – W&N, Vermiljoen Groen Middel, Phthalo-Groen, Emerald Groen(Smaragd), Vermiljoen Groen Licht, Omber Groenachtig.

Resultaat

Feitelijk heb ik met geen enkele combinatie het gevoel gehad dat het een mooi complementair paar betrof. (disharmonie). Het Dioxazine Violet heeft een enrome kleurkracht en is dus overheersend. Phthalo Groen blijkt de enige tint die nog enigszins verdonkerde en ook qua kleurkracht past bij het chromatische dioxazine violet. De lichte kleuren geel-groen en groen-geel zijn ongeschikt om te verdonkeren. Je mengt hooguit een warm of koel grijs.

Op de foto: Palet – Zoeken naar een complementaire kleur voor Dioxazine Violet

Voortschrijdend inzicht:

Pas later ontdekte ik, min of meer bij toeval, dat indisch geel gemengd met dioxazine violet een redelijk donkere warme toon oplevert. Geen zwart maar toch heel bruikbaar bijvoorbeeld om het chromatische violet te breken / te temperen. Ook een kleurovergang van violet naar geel is zo makkelijk te schilderen. Ik gebruikte indisch geel van W&N Artist.

Mengen: Drieklank

In de kleurencirkel (zie foto) zie je dat je een kleur kunt verdonkeren door een drieklank of vierklank menging. Ik koos voor de gelijkzijdige drieklank bestaande uit groen-oranje met het violet. Ik mengde Phthalo Groen met AZO Rood licht (oranje van kleur) met jet Dioxazine Violet. Kijk, dat werkt wel. Er ontstaat een donkere toon die bij menging met titaanwit naar een neutraal grijs kleurt.

Mengen: Donkere tonen

Vervolgens heb ik een testje gedaan met donkere tonen. Ik koos Ivoorzwart (koel), Paynes Gray (koel), Sepia (warm).

Conclusies:

Overgangen vanuit Dioxazine Violet naar de eigen schaduw bereik je door:

  • Mengen via een Gelijkzijdige Drieklank. In dit geval met groen en oranje. Het klink ingewikkeld maar met gebruik van een kleurencirkel zie je direct om welke kleurcombinaties het gaat (zie afbeelding en daarin de grijze pijltjes).
  • Mengen met een donkere tint zoals ivoor zwart, paynes gray of Sepia. De kleurkracht van Paynes Grey lijkt wat te gering t.o.v. het violet. Sepia levert een aardig resultaat op.

Gebruik van een kleurencirkel. Hierin zie je: het complementair paar, gelijkzijdige drieklank, gelijkbenige drieklank en vierklank. Lees meer ...

Mengen van de schaduwtoon via een gelijkzijdige drieklank. Dioxazine Violet + Phthalogroen + AZO Rood licht.

Mengen van een schaduwtoon met Ivoorzwart of Paynes Gray of Sepia