IS FLAKE WHITE HUE EEN GOED ALTERNATIEF VOOR LOODWIT?

Loodwit Historie

Oude meesters werkten hoofdzakelijk met loodwit (pigmentcode PW1). Loodwit is uit de handel genomen omdat deze verf giftig en toxisch is. In landen met minder stringente regelgeving is loodwit, ook wel onder Cremnitz White, nog leverbaar. De schildertechnische eigenschappen van loodwit zijn: Het wit is mooi warm, het is een sterke korte verf waarin de toets mooi blijft staan en het is matig dekkend. Daar wordt ik nieuwsgierig en een soort van hebberig van.

Is Flake White Hue een goed alternatief voor Loodwit?

Ik heb gelezen dat “Flake White Hue” een goede vervanger voor loodwit zou zijn. Flake White Hue wordt aangeprezen met eigenschappen zoals: stug, mooie consistentie, flexibel, duurzaam en snelle droging. Conform opgave bevat “Flake White Hue” een mix van het pigment zinkoxide (PW4) en het pigment titaandioxide (PW6). Maar ook de witte verf Titaanwit bevat een PW4/PW6-mix. Dat geldt ook voor het Soft Mixing White. Ik vraag mij werkelijk af, onderscheidt Flake White Hue zich ten opzichte van Titaanwit en Soft Mixing White. Zijn er wezenlijke verschillen?

Hapsnap probeersels

Ik heb ervaren dat er een belangrijk verschil is tussen Titaanwit en Zinkwit (lees meer). Maar hoe zit het nu met de eigenschappen van “Flake White Hue”en “Soft Mixing White”? En maakt het uit of je verf van een topkwaliteit koopt of dat je kiest voor een grote voordelige tube in studiekwaliteit. Zo nu en dan, hapsnap, probeerde is het “Flake White Hue” of het “Soft Mixing White”. Maar ik moet zeggen, het is heel lastig om daar, op basis van deze probeersels, iets zinnigs over te zeggen. Daarom heb ik een eenvoudig testje opgezet.

TESTEN

De drager en basis beschildering:

  • Ik schilderde op een drager van MDF welke voorzien was van twee laagjes Gesso van Talens nr. 1001.
  • Met gebruik van acrylverf schilderde ik banen in de kleuren – Ivoorzwart,  Citroengeel en Vermiljoen Oranje.

De olieverven (Van links naar rechts):

  • Titaanwit, Talens, Van Gogh, nr 105, studiekwaliteit
  • Titaanwit, Old Hollandt, topkwaliteit
  • Zinkwit, Talens, Van Gogh, nr 104, studiekwaliteit
  • Soft Mixing White, W&N, Winton, studiekwaliteit
  • Flake White Hue, W&N, Winton, 73, studiekwaliteit
  • Flake White Hue, W&N, Artist, topkwaliteit

Naast iedere witte en ter vergelijk:

  • Mix van betreffend wit + blauw

BEVINDINGEN

Zichtbaar resultaat

Dekkracht:

  • Zinkwit is de meest transparante verf
  • De dekkracht van Titaanwit, Soft Mixing White en Flake White Hue doen weinig voor elkaar onder.
  • De kwaliteitsverf Titaanwit van Old Hollandt lijkt iets beter te dekken dan het titaanwit in studiekwaliteit
  • De kwaliteitsverf Flake white Hue van W&N lijkt iets beter te dekken dan het Flake white in studiekwaliteit

Merkbaar resultaat:

  • De consistentie van de kwaliteitsverf is wat minder “draderig” waardoor deze makkelijker uitsmeert.

Conclusies/bevindingen

  • Flake white hue lijkt qua dekking en verwerking veel op soft mixing white. Het biedt mij geen andere of unieke kenmerken waardoor ik deze verf in het vervolg, om welke reden dan ook, zou kiezen. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat flake white hue de bijzondere eigenschappen van loodwit evenaart.
  • Soft mixing white is makkelijk in het gebruik. Het is een mooie middenweg voor het dekkende en krachtige titaanwit en het transparante zinkwit. Soft mixing white en flake white hue komen qua eigenschappen dicht bij elkaar.
  • De kwaliteitsverven van W&N en Old Hollandt hebben een wat betere smeerbaarheid en lijken een wat grotere dekkingskracht te hebben. Maar of dat verschil ten opzichte van een studieverf de prijs waard is? Dat moet een ieder voor zich bepalen.

Op mijn palet houd ik het bij drie witte verven.

  • Voor high lights, hooglichten en dekkend werk gebruik ik het titaanwit.
  • Het soft mixing white is het werkpaard voor het gros van het werk. Een fijne verf voor werken op canvas zoals nat-in-nat. Het lijkt wat sneller te drogen.
  • Het transparante zinkwit gebruik ik vooral voor laag-over-laag werk op paneel. Deze verf wordt gedurende de jaren wat brosser en is daarom minder geschikt voor werken op een canvas. Zinkwit werkt fraai voor wolkenluchten, naakten en portretten. De mengkleuren tonen wat minder melkachtig dan wanneer ze gemengd zijn met titaanwit.
  • Consitentie en droging en transparantie van deze verven zijn met gebruik van moderne mediums, al dan niet op alkyd basis, naar wens te regelen.

Advies aan de fabrikanten

Wees duidelijk in de omschrijving van de verf. Noem de specifieke voordelen, eigenschappen en toepassingen.