SCHADUWEN – GLACEREN MET OMBER, GROENACHTIG

Omber groenachtig (Rembrandt 410, hals transparant) blijkt erg geschikt te zijn voor het glaceren van schaduwen, met name bij geelachtige vlakken. In mijn situatie betrof het een schilderij van een Frans dorpje met huisjes van gestapelde of/en gepleisterde muren en veel overhangende daken. Voor het schilderen van deze muren gebruikte ik zinkwit en kleuren zoals Napels geel , asphalt, sepia, rauwe sienna, gele oker en licht gele oker. Voor de schaduwen, zoals onder de overhangende daken en het nodige houtwerk, probeerde ik:

  • Bruinen zoals: ongebrande omber, asfalt, sepia, transparant oxide bruin, Van Duyck bruin. Vaak tonen ze te kleurrijk of wordt het al snel grauw en smoezelig.
  • Indigo of een andere blauwe tint. Blauw is in schaduwen vaak erg goed. Maar blauw en geel combineren niet lekker. Het ziet er onnatuurlijk uit.

Het omber groenachtig blijkt een mooie kleur voor dit doel. Het is een half glacerende verf en kan in de laatste fase makkelijk toegevoegd worden. Met een penseeltje blijkt het lastig om het mooi egaal te verdelen. Met je vinger of handpalm of een lapje gaat het al beter. Rembrandts groenachtig omber bestaat uit de aardpigmenten zoals groende aarde. Een dun glacerend laagje neigt naar geelachtig en een geconcentreerdere glacis naar een groene aarde tot omberachtige kleur. Ook in portretten kan deze verf een mooie aanvulling zijn.

Rembrandt, 410, Omber, groenachtig. Goed verdund – Geelachtig. Geconcentreerder – groene aarde tot omber.

Het Rembrandt, 410, Omber, groenachtig glacerend aangebracht over de beigeachtige muur werkt hier goed.

Hier zie je dat het eerder aangebrachte Indigo wel donker tootn maar niet erg fraai is.

Met een penseeltje verdeelt het glacis minder makkelijk. Met een doekje of je vinger maak je mooiere overgangen.