HET MENGEN VAN DONKERE FRIESE-PAARDEN-TONEN

Een Fries Paard – Zwart-Zwarter-Zwartst

Het simpelweg gebruiken van een zwarte verf en daar een puntje wit bij mengen gaat niet werken. Het zou een koel futloos zwart-grijs worden. Maar hoe dan wel? Ik bedacht me dat ik donkere tonen wilde mengen vanuit transparante verven. Daarmee moest het mogelijk zijn dun te schilderen, zodanig dat er een warme onderkleur doorheen zou schemeren.

Maar ja …. hoe zwart mag het zijn? Het intrigeerde me, het schilderen van een Fries paard. Het is een prachtig dier. Het zwart toont heel diep en de vacht glanst prachtig.

  • Als je wat beter kijkt zie je dat kleurkenmerken van de vacht ook een kastanjebruin toont.
  • En hier en daar zie je huid doorschemeren. De kleur daarvan lijkt me een opgelichte ruwe omber.

Werkvolgorde:

  1. Tekening en imprimatura:
    Met duidelijk de contouren van het paard en de plekken waar de vacht glanst.
    De vrije vorm (het paard) inkleuren met een imprimatura van transparant oxide rood (zie resultaten proef).
    Met een doekje veegde ik er de lichte plekken in.
    En ik schilderde ruwweg de blauwe en grijze tinten van de lucht en het water. Onder het paard zijn de tonen t.g.v. slagschaduw donkerder.
    Voor het strand gebruikt ik een mengsel van titaan wit + ruwe omber. Hier en daar een puntje Napels Geel licht.
  2. Glansplekken: Voor de glansplekken koos ik het dekkende “koel grijs” (Rembrandt). Het is belangrijk deze plekken direct te schilderen zodat je duidelijk de vormen van romp, nek, benen etc. vast kunt houden. Laat het drogen voordat je er andere transparante tinten overheen schildert.
  3. De donkere vacht: De vacht schilderde ik dry-brush met donkere tonen, gemixed vanuit transparante verven (zie testcanvas). De richting van de penseelstreek steeds corresponderend met de vorm en de haarstreken. Eerst de nek, daarna de buik. Het is daarbij nuttig om de mengsels te variëren en te kleuren naar warm of koel. Bijvoorbeeld het zwart gemaakt vanuit het mengsel ultramarijn blauw & ruwe omber. Daar waar meer licht is kies je voor een warmer zwart met meer omber en een tipje van het half-transparante zink-wit. In de schaduwen kies je voor meer ultramarijn blauw. Dit geldt ook voor de mengsels paynes gray & gebrande omber. Daarnaast gebruikte ik sepia.
  4. De donkerste plekken: Maak je niet druk over de dekking en de donkerste plekken. Houdt het allemaal wat luchtig en doorschijnend. Dat roodbruine mag best gezien worden. Verdonkeren doe je later, via glaceren.
  5. De kleuren van de zee bevielen me niet. Ik schilderde het over met onder meer groenachtig omber, transparant oxide geel, paynes gray, davies grey. (lees meer  …).
    Het paard: Ik schilderde de benen, de hoeven. De achterbenen, nog nauwelijks te zien in het spattend water, probeerde ik aan te geven met kleine stipjes van donkere tonen. Vervolgens deed ik hetzelfde met witte en grijze stipjes. Het zag er stom uit. Vervolgens heb ik met een puntvormige colour shaper & met de punt van een  penseelsteel & met een schildermesje gestipt, geveegd en gekrast. Dit onder toevoeging van titaan wit. En juist dat mengen op het doek leverde me het juiste beeld.
    Het paard heeft nog geen manen, geen staart. Het geheel moest nu echt ruim een week drogen.
  6. In het laatste stadium gebeuren er heel veel ogenschijnlijk kleine handelingen.
    De zee: De horizon heb ik vervaagd met gebruik van een mengseltje van Davy’s Gray + Wit. De golven kregen high-lights. Het gespetter en het gespatter. ook dat verdiende high lights. Ik gebruikte het witste wit, titanium wit / Old Hollandt. Maar niet alleen maar wit, ook grijsachtig, blauwig en groenig. Veegjes, stipjes & ophogen met rilletjes.
    Het paard: De donkerste plekken glaceerde ik met Van Duijck Bruin. Dat levert een diep warm zwart op. Warm-op-warm intensiveert de onderliggende kleur. De manen en de staart schilderde ik vegerig, via de dry-brush methode. En sommige haren weer heel scherp via dunne lijnen, aangebracht met een vrij grote sleper.

Werkvolgorde. In dit schilderij is een combinatie van technieken gebruikt. Gelaagd schilderen, nat-in-nat, dry-brush, schildersmes, krassen, color shaper. Bekijk het schilderij …

Imprimatura:

Ik heb gekozen voor een imprimatura van transparant Oxide rood. Het geeft voldoende warmte (kastanjebruin) maar is niet te overheersend.


Zie het proef-canvas doek voorzien van de volgende onderschildering/imprimatura:

Van Links-Rechts, 1e rij:

  • Talens van Gogh titanium wit 105
  • Talens Rembrandt transparant oxide rood 378
  • Talens Rembrandt transparant oxide Bruin 426.

Van Links-Rechts, 2e rij:

  • Talens Rembrandt cadmium rood licht 303
  • Talens Rembrandt cadmiumrood midden 314
  • Talens Rembrandt asfalt extra 414

Donkere tonen:

Ik heb gekozen voor transparante verven. Sommigen vanuit mengsels die je naar warm en koel kunt “kleuren”.

De volgende verven heb ik daadwerkelijk gebruikt:
– Koud grijs – voor de glimmende vacht
– Mix van sienna gebrand & ultramarijn blauw
– Sepia
– Later heb ik toegevoegd: mix van paynes gray & gebrande omber


Op het proefcanvas op iedere imprimatura heb ik de volgende verven aangebracht / en opgelicht met een tipje wit.

1e rij (L-R):

  • mix. ultramarijn blauw & rauwe omber
  • koud grijs
  • transparant oxide rood

2e rij (L-R):

  • transparant oxide bruin
  • asphalt
  • paynes gray

3e rij (L-R):

  • Mix van Pruisisch blauw & rauwe omber
  • mix van sienna gebrand & ultramarijn blauw
  • Sepia